Thursday, November 19, 2009

新書到!Historical Thesaurus of the Oxford English Dictionary


上週二我上亞馬遜網站 (Amazon.com) 訂了一套剛出版的《牛津英語詞典歷史詞庫》Historical Thesaurus of the Oxford English Dictionary (定價 $395 打 8 折 = $316)。我不急,故以國際標準郵件 (Standard International Shipping) 來配送 (運送處理費 $21.08),賣方預估最快也得一個月後的 12 月 9 號才能抵達。

今天中午到系辦查信箱,看到一箱寄自亞馬遜的包裹靜靜佇立在一旁的地上。我好奇地湊過去看,想瞭解是哪位老師訂的。真是不看不知道,一看嚇一跳,收件人明明白白地印著 Hugo T. Y. Tseng。是我嗎?真的是我嗎?確定名字無誤之後,我還在想會不會是好久以前訂的書終於寄到,可是我又好像有一年以上沒有跟亞馬遜訂書了。回到不知漢齋,我手忙腳亂拿美工刀拆封,答案揭曉的那一刻,我才體會到 "難以置信" (disbelief) 的真諦!

我是個詞語愛好者 (logophile; word lover),對這套兩大冊近 4,000 頁的《牛津英語詞典歷史詞庫》的出版翹望已久,如今一套在手,如獲至寶。尚未正式使用,心得筆記容後再發,先藉一手照片數幀與摘自使用說明的文字,以饗格友。

The Historical Thesaurus of the Oxford English Dictionary is unique—the largest thesaurus in the world and the first historical thesaurus to be created in any language. Based on the Oxford English Dictionary, it contains almost every word in English from Old English to the present.

There are three major sections: I The external world, II The mental world, and III The social world. Within these sections are 236,400 categories and subcategories, containing some 797,600 meanings.


1 comment:

Anonymous said...

咦, 在台灣從亞馬遜訂購東西, 取到的時間還蠻快的. 我啥時才有資格用得到這樣的字典ㄚ......

Another Sandy